نوشته شده توسط : ali
 
 
از روش های طبیعی میتوان برای درمان اضطراب استفاده کرد
 
 

پول، کار، بچه ها، زندگی عشقی، خانواده، مدرسه، و خیلی چیزهای دیگر در جهان وجود دارد که باعث اضطراب شما می شود. از همه بدتر، ممکن است آن ها چیزهای کوچکی باشند که شما نمی توانید در آن لحظه آن ها را اداره کنید. شما می ترسید و کنترل شما تحت تاثیر قرار می گیرد. حملات اضطراب واقعی و واقعا ترسناک هستند.

پنج روش طبیعی برای درمان اضطراب

۱ـ رژیم غذایی خود را تغییر دهید
رژیم غذایی نقش موثری در تنظیم بدن شما دارد. در برخی از موارد، اضطراب ممکن است به دلیل به اندازه کافی غذا نخوردن، یا غذا خوردن نامناسب باشد. اگر قند خون شما کم باشد، ممکن است شما شروع به احساس اضطراب بیشتری کنید.برای مبارزه با اضطراب از خورن صبحانه اجتناب نکنید. تخم مرغ به عنوان یک صبحانه حاوی مقدار زیادی از پروتئین و کولین است که میزان پایین کولین با اضطراب در بیماران همراه است. شما همچنین باید مطمئن شوید که به یک رژیم غذایی پر از امگا ۳ برای توانایی های قلب و حفاظت از مغز داشته باشید.

۲ـ چای بابونه بنوشید
همان اثرات آرام بخش بابونه است که آن را تبدیل به یک ماده مهم در کرم های موضعی می کند که خارش را تسکین می دهد و می تواند به شما کمک کند که آرام تر باشید. بابونه در بسیاری از اشکال مختلف وجود دارد. اما اغلب در چای مصرف می شود. بابونه به همان بخش از مغز واکنش نشان می دهد که یک دیازپام تاثیر می‌گذارد.

۳ـ بیشتر ورزش کنید
با کمی کمتر از نیم ساعت ورزش در روز بدن خود را در برابر اضطراب مقاوم کنید. تمرینات قدرتی، شنا، دویدن، حتی راه رفتن سریع، این که چه نوع ورزشی انجام می دهید مهم نیست، تا زمانی که شما فعال هستید مبارزه با اضطراب نیز وجود دارد.

۴ـ عطر سنبل بزنید
سنبل علاوه بر زیبایی، بوی فوق العاده ای دارد که در واقع یک مستی آور خفیف و امن است. به همین دلیل برای کمک به افرادی که در موقعیت های استرس‌زا هستند کمک کننده است و احساس آرامش بیشتری می آورد. زمانی که احساس اضطراب و یا خستگی می کنید اتاق خود را با عطر و بوی سنبل پر کنید و نفس عمیق بکشید.

۵ـ از مکمل های والرین استفاده کنید
والرین کاهنده اضطراب هستند و به خواب طبیعی کمک می کند. قسمت بد در مورد والرین بوی بد آن است. بوی والرین مانع از استفاده آن به عنوان چای می شود (مگر این که که با مواد دیگر به شدت پوشانده شود). اکثر افراد والرین را به شکل کپسول مصرف می کنند.


:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
آن دسته از افرادی که در طول روز بیش از 3 لیوان چای مصرف می کنند باید بدانند که چای کهنه باعث تولید مواد سمی در بدن می شود و تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد و...



چای یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در بین ایرانی هاست که مصرف آن قاعده و اصول خاصی دارد که همگان از آن بی خبرند. امیر هومن کاظمی متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی و عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ بیان کرد: آن دسته از افرادی که در طول روز بیش از 3 لیوان چای مصرف می کنند باید بدانند که چای کهنه باعث تولید مواد سمی در بدن می شود و تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد. 
 
مضرات چای کهنه دم
 
چایی که بیشتر از ۱۰ دقیقه دم بکشد، کهنه به شمار می‌رود و نوشیدن این چای کهنه موجب افزایش خستگی در فرد خواهد شد.چای کهنه دم ترشح اسید معده را تحریک می کند و به دلیل ماهیت اسیدی در بروز زخم معده موثر است.

مضرات چای کیسه ای و دمنوش های آماده
 
کاظمی با یادآوری اینکه به دلیل ترکیبات نگه دارنده، اسانس و رنگ مورد استفاده در تهیه چای کیسه ای افراد باید از مصرف آن پرهیز کنند؛ عنوان کرد: به دلیل وجود مواد مصنوعی در چای های کیسه ای، این قبیل چای ها در مدت زمان کمتری نسبت به چای معمولی رنگ می دهند.
 
وی با عنوان اینکه مصرف دراز مدت چای کیسه ای خطر آفرین است؛ افزود: از عوارض مصرف چای کیسه ای و کهنه دم می توان به ریفلاکس و مشکلات گوارشی اشاره کرد. این موارد در مورد دمنوش های گیاهی آماده نیز صدق می کند و دمنوش باید با استفاده از ترکیبات گیاهی و توسط خود فرد تهیه شود.
 

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
تخم شربتی، بو و طعمی ندارد و همین استفاده از آن را در بسیاری از غذاها ساده تر کرده است



تخم شربتی دانه های بسیار ریز اما بی نهایت مغذی هستند. تنها 2 قاشق غذاخوری از آن حاوی 11 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 137 کالری می باشد. تخم شربتی منبعی فوق العاده از امگا 3 و برخی مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان هاست؛ مانند کلسیم، فسفر و منیزیم.
 
تخم شربتی، بو و طعمی ندارد و همین استفاده از آن را در بسیاری از غذاها ساده تر کرده است.
 
 
همراه با آب
یکی از ساده ترین شیوه های استفاده از تخم شربتی در تغذیه، نوشیدن ترکیب آن همراه با آب است. یک چهارم فنجان تخم شربتی را در 4 فنجان آب بخیسانید. برای طعم دادن به این ترکیب می توانید کمی میوه ی ریز شده یا کمی آب لیموترش یا آب پرتقال به آن اضافه کنید.
 
 
همراه با آب میوه
آب تنها چیزی نیست که می توانید این دانه ها را در آن بخیسانید. یک چهارم فنجان تخم شربتی را به 4 فنجان آب میوه اضافه کرده و نیم ساعت صبر کنید تا یک آب میوه ی پر از فیبر و مواد معدنی داشته باشید.
 
 
پودینگ تخم شربتی
تهیه این پودینگ هم راحت است. فقط باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا این دانه ها کاملاً نرم شوند. می توانید این پودینگ را با آب میوه یا شیر درست کنید و سپس وانیل یا کاکائو به آن اضافه نمایید. پودینگ تخم شربتی برای صبحانه یا دسر انتخاب بسیار خوبی است. اگر دوست ندارید دانه های تخم شربتی در پودینگتان دیده شود می توانید آسیابش کنید.
 
 
همراه با اسموتی
اگر می خواهید اسموتی تان مغذی تر شود، تخم شربتی به آن بیفزایید. این کار را تقریباً برای هر نوع اسموتی می توانید انجام دهید فقط یادتان باشد قبل از استفاده آن در اسموتی، آن ها را در آب بخیسانید تا کاملاً ژله ای شوند.
 
 
به  صورت خام روی غذا
هرچند خیلی ها فکر می کنند حتماً باید تخم شربتی را بخیسانند اما می توانید این دانه ها را به  صورت خام نیز مصرف کنید. تخم شربتی را آسیاب کرده و روی اسموتی یا سالاد و یا هر چیز دیگری که دوست دارید بپاشید.
 
 
همراه با غلات برای صبحانه
اگر می خواهید صبحانه تان را کمی تغییر دهید، شب قبل از خواب تخم شربتی را در شیر بخیسانید و صبح این ترکیب را همراه با مغزها، میوه ها و ادویه ای مانند دارچین میل کنید. از هر نوع غله ای که دوست دارید می توانید استفاده کنید.
 
 
همراه با سبزیجات سرخ شده
می توانید دانه های تخم شربتی را به سبزیجات سرخ شده و خوشبویتان اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری تخم شربتی برای یک بشقاب سبزیجات کافی است.
 
 
همراه سالاد
می توانید تخم شربتی را به سالادتان اضافه کنید و سالمترش نمایید. این دانه ها را به هر نوع سالادی می توانید بیفزایید.
 
 
ترکیب با سس سالاد
یک راه دیگر برای استفاده از تخم شربتی در غذا این است که آن را به سس سالادتان اضافه نمایید. سس های بازاری معمولاً قند زیادی دارند. خودتان سس را درست کنید تا هم سالم تر باشد و هم بتوانید با تخم شربتی مغذی اش کنید.
 
 
همراه با پختنی ها
می توانید تخم شربتی را به هر نوع پختی وارد کنید. مثلاً همراه با کیک یا نانی که می خواهید بپزید یا در کلوچه  ای خوشمزه ی خانگی.

تخم شربتی دانه های بسیار ریز اما بی نهایت مغذی هستند
 
   
همراه با پنکیک
اگر پنکیک دوست دارید پس می توانید تخم شربتی را در ترکیب پنکیکتان هم داشته باشید.
 
 
همراه با مربا
دانه های تخم شربتی می توانند ده برابر وزنشان آب جذب کنند و برای همین می توانند جایگزین خوبی برای پکتین در مربا باشند. پکتین نسبتاً تلخ است، پس اگر با تخم شربتی جایگزینش کنید یعنی مربای شما نیازی به شکر زیاد نخواهد داشت تا شیرین شود.
 
 
پروتئین بارهایی که در فروشگاه ها موجودند، شکر تصفیه شده ی زیادی دارند و بیشتر شبیه شکلات هستند تا یک اسنک سالم. اگر پروتئین بار تخم شربتی خودتان را درست کنید، بسیار سالم و مغذی خواهد بود.
 
 
در سوپ و آب ِگوشت
تخم شربتی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای آرد جهت غلیظ کردن سوپ یا آب ِگوشت باشد. اول ژله ای شان کنید و سپس به غذایتان بیفزایید.
 
 
جایگزینی برای تخم مرغ
اگر شیوه ی تغذیه تان جوری است که باید از خوردن تخم مرغ پرهیز کنید، می توانید تخم شربتی را جایگزینش نمایید. این دانه ها در غذاهای پخته شده، جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ محسوب می شوند. به جای یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را در سه قاشق غذاخوری آب بخیسانید.
 
 
ترکیب با ماست
تخم شربتی، رویه ی خوبی برای ماست است. پودر تخم شربتی را می توانید روی ماست بپاشید.
 
 
برای غلیظ کردن همبرگر خانگی یا کوفته ریزه
اگر عادت دارید برای غلیظ و چسبناک کردن کوفته ریزه، قلقلی یا همبرگرتان از تخم مرغ استفاده کنید می توانید به جای آن از تخم شربتی استفاده کنید.
 

 
یک راه برای استفاده از تخم شربتی، همراه کردن آن با شربت لیموناد خانگی است
 
 
 
 ترکیب با چای
افزودن تخم شربتی به نوشیدنی ها، راهی ساده برای مصرفشان است. یک قاشق چایخوری تخم شربتی را به چایتان اضافه کرده و اجازه دهید کمی خیس بخورد.
 
 
همراه با بستنی
می توانید تخم شربتی را به بستنی دلخواهتان اضافه کنید. پودینگ تخم شربتی درست کنید و فریزش نمایید. هر وقت خواستید همراه با بستنی میل کنید.
 
 
همراه با پیتزا
می توانید با استفاده از تخم شربتی، پیتزایی فیبردار و تُردتر داشته باشید. کافی است پودرش را روی پیتزایتان بپاشید.
 
 
همراه با فلافل
فلافلی که با تخم شربتی درست شود بسیار لذیذ است، مخصوصاً برای گیاهخواران.
 
 
ترکیب با شربت لیموناد
یک راه جالب دیگر برای استفاده از تخم شربتی، همراه کردن آن با شربت لیموناد خانگی است. یک و نیم قاشق غذاخوری تخم شربتی را در دو فنجان آب سرد به مدت نیم ساعت بخیسانید و سپس آب یک عدد لیمو را به آن افزوده و به انتخاب خودتان شیرینش کنید. می توانید از طعم دهنده های دیگری مانند خیار یا هندوانه نیز استفاده نمایید.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 446
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اسمش دندان عقل است اما به تنها چیزی که ربط ندارد همان عقل است. فقط کافی است اتفاقی برایش بیفتد یا کمی رشدش با بقیه دندا‌ن‌ها متفاوت باشد، اینجاست که همه چیز خراب می‌شود و فقط یک دندانپزشک است که می‌تواند شما را نجات بدهد.
اسمش دندان عقل است اما به تنها چیزی که ربط ندارد همان عقل است. فقط کافی است اتفاقی برایش بیفتد یا کمی رشدش با بقیه دندا‌ن‌ها متفاوت باشد، اینجاست که همه چیز خراب می‌شود و فقط یک دندانپزشک است که می‌تواند شما را نجات بدهد. انسان‌ها سه دندان کرسی بزرگ دارند که دو تا از آنها روند رویشی‌شان مانند سایر دندان‌هاست. کرسی اول حدود 6سالگی و کرسی دوم جزء آخرین دندان‌هایی است که رشد می‌کند که حدود 12 تا 13سالگی است.

 اما کرسی سوم دندانی است که دیرتر از دندان‌های دیگر در‌می‌آید، یعنی زمانی که رویش همه دندان‌‌ها کامل می‌شود؛ به‌همین دلیل به دندان عقل معروف است. شاید این جمله زیاد به گوش‌تان خورده باشد که می‌گویند «فرد عقل رس شده است» یعنی دندان عقل‌اش درآمده است و دیگر بچه نیست اما همین دندان عقل بلاهایی سر بقیه دندان‌ها می‌آورد که شاید خیلی از آنها خبر نداشته باشید. دکتر علیرضا آشوری، دندانپزشک درباره این دندان و چگونگی کنار آمدن با آن  توضیحات بیشتری می‌دهد.


 دردسرهای رویش دندان عقل

همه دندان‌ها به‌طور کامل ‌و سر موعد رشد می‌کنند، اما دندان عقل مثل دندان‌های دیگر نیست و رشدش در هر فرد متفاوت است. دندان عقل احتمال دارد به سه حالت رشد کند؛ یکی اینکه ممکن است دندان کامل رشد کند، مثل بقیه دندان‌ها یعنی از داخل لثه کاملا خارج شود و طوری که دندان در محل خودش قابل رویت است. در این حالت می‌توان گفت حداقل مشکل را با دندان عقل داریم. حالت دیگر این است که یک بخش از تاج دندان عقل از داخل لثه بیرون می‌زند اما بخش دیگر آن زیر لثه باقی می‌ماند که به این حالت، دندان‌های نیمه روییده گفته می‌شود که جزء دندان عقل‌های دردسرساز هستند. حالت سوم اصلا دندان عقل رشد نمی‌کند و کاملا نهفته است و دیده نمی‌شود.
 
شاید باعث پوسیدگی دندان دیگر شود

دندان عقل که کامل رشد می‌کند، عمده‌ترین مشکلی که می‌توان در این مواقع به آن اشاره کرد، تمیز کردن این دندان به‌خصوص دندان عقل فک بالاست که کار بسیار دشواری است، چراکه این دندان‌ها در انتهای لثه قرار گرفته‌اند و دسترسی به آنها برای نخ دندان ‌کشیدن و مسواک زدن کار آسانی نیست، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که احتمال پوسیدگی در این دسته از دندان‌ها زیاد است.

 اما علاوه بر پوسیدگی خود دندان عقل، احتمال پوسیدگی دندان کرسی دوم به‌دلیل گیرکردن مواد غذایی بین این دو دندان افزایش پیدا می‌کند، ‌در‌نتیجه بیشترین مشکلی که با این دسته از دندان‌های عقل داریم خطر پوسیدگی خود دندان و دندان جلویی آن است. وقتی دندان عقلی دچار پوسیدگی شود ترمیم آن به‌دلیل گفته شده، کار بسیار دشواری برای دندانپزشک است. ابزار‌های دندانپزشکی به سختی در این ناحیه از دهان قرار می‌گیرند، به‌علاوه دید دندانپزشک هم کامل نیست حتی اگر بیمار دهانش را به‌خوبی باز نگه دارد. در نتیجه درمان دندان عقل پوسیده کار بسیار سختی است.

گوش‌تان درد می‌کند؛ پای دندان عقل وسط است

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است ‌با دندان‌های عقل کاملا روییده شده مواجه شویم این است که این دندان تماس‌های نابجایی با دندان‌های مقابل خود دارد؛ یعنی دندان فک بالا با فک پایین تماس درست و صحیح ندارد.  این کار می‌تواند به مرور زمان به مفصل فک آسیب وارد کند که در این مواقع فرد در ناحیه مفصل و حتی در ناحیه گوش احساس درد می‌کند.

خیلی اوقات مشاهده شده افراد به‌دلیل گوش‌درد به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند، در‌صورتی که متخصصان بعد از معاینه، بیمار را به دندانپزشک ارجاع می‌دهند؛ چرا‌که علت اصلی این دسته از گوش‌دردها ناشی از دندان عقل است.

البته لازم به ذکر است که این درد گوش حتی در دندان‌های نهفته عقل هم رخ می‌دهد، به‌دلیل مشکلات نام برده شده به‌خصوص در‌مورد پوسیدگی‌های شدید، توصیه دندانپزشک کشیدن این دندان یعنی دندان عقل است، البته به شرط آنکه دندان‌های کرسی اول و دوم سالم و شرایط مناسبی داشته باشند. همچنین درمان دندان عقل پوسیده درمان مطلوبی به‌دلیل شرایط گفته شده، نخواهد بود، برای همین بهتر است کشیده شود.


لثه‌های‌تان در خطر است!

وقتی می‌گوییم دندان عقلی نیمه نهفته است، یعنی یک بخش از آن داخل لثه و بخشی دیگر از آن از لثه بیرون زده است. این دسته از دندان‌های عقل خطرناک‌ترین دندان‌ها هستند و بیشترین مشکل را با این دسته از دندان‌های عقل داریم؛ چرا‌که احتمال عفونت در اطراف تاج این دندان‌ها زیاد است.

همچنین احتمال پوسیدگی در این دندان‌ها  نیز وجود دارد چرا‌که  غذا زیر لثه باقی می‌ماند و چون نیمه نهفته هستند، تمیز نگه داشتن این دسته از دندان‌های عقل از حالت اول (‌رویش کامل) سخت‌تر است؛ اما از آن بدتر باعث عفونت بافت‌های اطراف تاج دندان می‌شود که این عفونت ممکن است از یک التهاب ساده لثه شروع شود اما در آخر احتمال دارد فرد را به اتاق عمل بکشاند، به‌همین ‌دلیل می‌توان گفت این عفونت بسیار خطرناک است؛ پس بی‌توجهی به این دسته از دندان‌های عقل می‌تواند پیامدهای خطرناکی به‌دنبال داشته باشد و علاوه بر آسیب رساندن به ساختار فکی به سمت گلو برود و ساختار‌های حیاتی تنفسی را هم درگیر کند. اگر دندانی حداکثر بین دو تا سه ماه در یک شرایط ثابت باقی بماند، این دندان دیگر بیشتر از این قادر به رویش نیست و نباید انتظار داشت که بعد از مدتی از این حالت خارج شود، بنابراین توصیه می‌شود دندان‌های نیمه نهفته از دندان خارج شوند.

وقتی دندان عقل در دهان‌تان پنهان شده!

دندان‌های عقل نهفته به دو دسته تقسیم می‌شوند. ممکن است در بعضی افراد کل دندان داخل استخوان قرار گرفته باشد یا اینکه تاج دندان از استخوان بالاتر باشد ولی داخل لثه پنهان شده باشد. با این حال در هر دو صورت دندان عقل نهفته است و ما قادر به دیدن تاج دندان داخل دهان نیستیم. دندان‌های عقل نهفته در اکثر موارد باید از دهان خارج شوند. فقط در یک حالت دندان عقل را از دهان شخص خارج نمی‌کنیم و آن هم زمانی است که نیاز به یک جراحی سنگین همراه با عوارض باشد.

در این مواقع دندان عقل در جایی از دهان قرار گرفته که خارج کردن آن از دهان با مشکلات زیادی همراه است، در این مواقع اگر دندان عقل نهفته با مشکلی همراه نباشد ترجیح بر این است که جراحی انجام نشود. یکی دیگر از دلایلی که این دسته از دندان‌های عقل را خارج نمی‌کنیم سن بیمار است، اگر سن بیمار بالا باشد و مشکلات قلبی و فشارخون حادی داشته باشد، دندان عقل را از لثه خارج نمی‌کنیم، اما غیر از موارد نام برده شده ترجیح بر این است که دندان عقل به‌خصوص آنهایی که در استخوان نهفته هستند، خارج شوند.

کیست‌هایی که  دندان عقل نهفته به ارمغان می‌آورد

چرا دندان عقل نهفته شده را حتی با آنکه مشکلی ندارند باید از دهان خارج کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا به نظریه به‌هم ریختن دندان‌ها اشاره کنم، چراکه گروهی  از دندانپزشکان بر این عقیده هستند که دندان عقلی که نهفته باشد باعث به‌هم ریختگی دندان‌ها می‌شود.  اما اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود دندان عقل نهفته را خارج ‌کنند این است که احتمال دارد در بعضی شرایط به کیست یا تومور تبدیل شود.

  البته خود دندان تبدیل به کیست نمی‌شود، بلکه اطراف دندان عقل این کیست یا تومورها تشکیل می‌شوند، به‌همین دلیل اکثر دندانپزشک‌ها برای پیشگیری از وقوع این عارضه دندان عقل را بیرون می‌آورند. اما همان‌طور که گفته شد افرادی هستند که با توجه به شرایطی که دارند، دندانپزشک قادر به خارج‌کردن دندان عقل از دهان نیست. در این مواقع ما دندان عقل را تحت کنترل داریم و طی چکاپ‌های تعیین‌شده دندان را معاینه می‌کنیم.

با یکی از عوارض جراحی فک آشنا شوید

پارستزی، ممکن است بر اثر کشیدن دندان‌های عقل فک پایین ایجاد شود. عارضه پارستزی ممکن است در دندان عقل روییده هم به‌وجود آید، اما این عارضه بیشتر در دندان‌های عقل نهفته رخ می‌دهد. پارستزی (‌به‌معنی احساس گزگز و مورمور یا داغ شدن در ناحیه‌ای از بدن است) یعنی زمانی که دندان را از دهان خارج می‌کنیم به‌صورت ناخواسته عصب فک آسیب می‌بیند، چرا‌که ریشه‌های دندان نزدیک به این عصب هستند.  این آسیب‌دیدگی باعث بی‌حسی در لب پایین می‌شود. واقعیت قضیه این است که جلوگیری از وقوع این اتفاق کار بسیار دشواری است.


دندان عقل را بکشیم یا نه؟

 دو نظریه درباره دندان عقل وجود دارد، نظریه اول این است که برخی پزشکان معتقدند رویش یا به‌طور کلی حضور دندان عقل (‌نهفته، نیمه‌نهفته یا رویش کامل) باعث درهم ریختگی دندان‌های جلویی فک پایین می‌شوند. به این دلیل که ریشه‌های دندان‌های فک پایین ظریف و باریک هستند برای همین به‌راحتی به‌هم می‌ریزند. این گروه معتقدند در بزرگسالی (‌اغلب 18‌سالگی به بعد) دندان‌های عقل در هر حالتی که باشند باید کشیده شوند. اما در مقابل دندانپزشک‌های دیگر هم هستند که مخالف نظریه اول هستند و بر این عقیده‌اند که به‌هم ریختگی دندان‌های جلویی فک پایین هیچ ارتباطی با دندان عقل ندارد.

هر کدام از این دو گروه دندانپزشک برای اثبات نظریه‌های خود بالغ بر صدها مقاله و مدارک علمی داده‌اند، به‌همین دلیل نمی‌توان تشخیص داد کدام یک نظریه درست و دیگری اشتباه است، زیرا هر کدام از نظریه‌ها طرفداران خود را دارند، به‌همین دلیل می‌توان گفت بستگی به دندانپزشک معالج شما دارد که با کدام یک از نظریه‌ها موافق است.

بعد از جراحی منتظر چه عوارضی باشیم؟

 جراحی دندان عقل نهفته، جزء مشکل‌ترین جراحی‌های حفره دهان است. برای همین بیماری که قصد خارج کردن دندان عقل را دارد باید به پزشک مجربی در این زمینه مراجعه کند. همچنین باید بیمار انتظار درد و تورم بعد از عمل را داشته باشد؛ بیمار باید به توصیه‌های بعد از عمل توجه داشته باشد تا حداقل عوارض و مشکل را بعد از جراحی دندان عقل تحمل کند. 


:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اکثر ما ایرانی ها تمایل به خوردن آب یخ داریم، اما بهتر است بدانید خوردن آب یخ می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود.



به گفته محمدامین افرا محقق طب اسلامی، در حالی که عادت به خوردن آب یخ در میان ایرانیان زیاد است، نوشیدن آب یخ می‌تواند باعث ابتلا به بیماری کبد چرب شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه در ابتدا هیچ علامت هشداردهنده‌ای ندارد. عادات و رفتارهای غلط بسیاری، ایجادکننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم‌‎ترین آن‌ها مصرف موادغذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم، فشارخون و سوء تغذیه است.
 
این محقق طب اسلامی تصریح کرد: چربی در کبد هر انسانی طبیعی است، اما اگر از حد نرمال بیشتر شود، کبد، چرب محسوب می‌شود. وی خستگی و ضعف عمومی، کاهش وزن و اشتها، تیرگی پوست، عصبانیت و پینه‌بستن قوزک پا و سر انگشتان را علایم کبد چرب دانست.
 
محمدامین افرا گفت: برای درمان کبد چرب بهتر است از دمنوش‌های طبیعی، پونه، سماغ، سیاه‌دانه و ژل آلوئورا استفاده شود. کبد چرب یک بیماری درمان‌پذیر است، ولی برخی اوقات می‌تواند باعث عوارض خطرناک و برگشت‌ناپذیری شود.وی حجامت بین دو کتف را برای درمان و بهبود کبد چرب مناسب دانست.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
موم، جرم یا مواد داخل گوش نیز می‌تواند همچون آزمایش‌های مربوط به خون و ادرار، حاوی اطلاعاتی درباره میزان سلامتی و حتی نوع عفونت یا بیماری فرد باشد.



موم، جرم یا مواد داخل گوش نیز می‌تواند همچون آزمایش‌های مربوط به خون و ادرار، حاوی اطلاعاتی درباره میزان سلامتی و حتی نوع عفونت یا بیماری فرد باشد. ویژگی‌های مواد داخل بدن اعم از رنگ و تراکم ادرار،‌ مدفوع، بزاق دهان و آب بینی می‌تواند گویای برخی بیماری‌ها بوده یا خیالتان را راحت کند که مشکلی نیست. این قضیه در مورد تراوش‌های گوش هم صدق می‌کند.
 
جرم گوش مانع از ورود و نفوذ زیاد باکتری‌ها و چرک و کثیفی به اعماق گوش می‌شود و اگرچه جرم گوش مانند آب بینی نیست که سرنخ‌های زیادی به ما بدهد، با این حال از برخی علائم آن می‌توان به نکاتی دربارهٔ وضع سلامت رسید:
 
 
حالت آبکی و ته‌رنگ مایل به سبز
 
اگر دچار تعرق شده‌اید، احتمالا ترشحات آبکی گوش نتیجهٔ تعرقی است که به داخل گوش‌تان رفته و با جرم گوش ترکیب شده است اما اگر عرق نکرده‌اید و متوجه شدید که جرم آبکی گوش رنگ مایل به سبز یا زرد تیره دارد، می‌تواند نشان‌دهندة عفونت گوش باشد.
 
 
چسبنده یا خشک
 
تحقیقات نشان می‌دهد جرم گوش اکثر افراد ساکن آسیا، خشک است در حالی‌که مردم آفریقا یا اروپا جرم گوش مرطوب یا چسبنده دارند. این حالت، نوعی سازگاری ژنتیکی با آب و هوایی است که اجداد و نیاکان ما در آن تکامل یافتند.
 
 
بوی تند
 
احتمالا گوش میانی‌تان دچار عفونت یا آسیب شده است. این مسئله می‌تواند منجر به بروز علائمی شود که در کل به آن «اوتیت مزمن میانی» می‌گویند. یکی از علائم آن این است که گوش‌تان ترشحات بسیار بدبوئی خواهد داشت. اگر گوش میانی شما جرم بگیرد در حس تعادل شما هم اختلالاتی رخ خواهد داد، یا اگر گوش‌تان وزوز کند یا حس می‌کنید که گرفته یا پر شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
 
ترشح غیر عادی
 
عفونت‌ها و یا پارگی در پردهٔ صماخ گوش می‌تواند منجر به رشد غیرعادی پوست یا «کلستئاتوم» ‌شود. این اختلال، نوعی ساختار کیست‌مانند است که منجر به جمع شدن جرم و کثیفی در مجرای گوش می‌شود. به جای ترشحات نامحسوسی که قبلا داشتید، این‌بار کثیفی و روغن گوش در قالب قطره‌های بارز از آن خارج می‌شود.
 
 
احساس گرفتگی
 
اگر جرم گوشتان حالت از بین برنده پیدا کرده باشد، یعنی دیگر جرمی تولید نشود، احتمال کمی وجود دارد که دچار بیماری نادری به نام «کراتیت» شده باشید. در واقع جرم گوش به جای آنکه به خودیِ خود و رفته‌رفته از آن خارج شود، در داخل گوش جمع می‌شود تا زمانی که مجرای آن دچار گرفتگی شود.
 
 
پوسته‌پوسته
 
وقتی سن و سال بالا می‌رود، جرم گوش حالت پوسته‌پوستهٔ بیشتری پیدا می‌کند. نترسید؛ غده‌های بدن با بالا رفتن سن، کم‌کارترشده و خشک می‌شوند.

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
احساسی غذا خوردن یا میل به خوردن به دنبال استرس، عصبانیت، شادی، ناراحتی و... یک واقعیت است که خیلی ها کم و بیش با آن دست به گریبان هستند. این مشکل چرخه ناسالمی را به وجود می آورد که در نهایت به پرخوری، اضافه وزن ،چاقی، از دست دادن تناسب اندام، پایین آمدن اعتماد به نفس، احساس گناه و... منتهی می شود.
 با لحنی که انگار بدیهی ترین نکته دنیا را توضیح می دهد، می گوید: «وقتی گرسنه هستی غذا بخور و هر وقت سیر شدی از پای سفر بلندشو.
 
این جوری ساده و بی دردسر لاغر می شوی.» به نظرش خیلی ساده می رسید ولی وقتی دستمان را سمت بشقاب غذا و خوراکی های روی میز دراز می کنیم تا علاوه بر گرسنگی باقی احساساتمان را هم ارضا کنیم. قصه آن قدرها هم ساده نیست و حتی گاهی وقت ها غیرممکن به نظر می رسد.
 
اصلا مگر می شود وقتی عصبانی هستیم یا هیجان زده شده ایم و استرس داریم عوض یک خوراکی شیرین نکنیم تا به آرامش برسیم؟
 
احساسی غذا خوردن یا میل به خوردن به دنبال استرس، عصبانیت، شادی، ناراحتی و... یک واقعیت است که خیلی ها کم و بیش با آن دست به گریبان هستند. این مشکل چرخه ناسالمی را به وجود می آورد که در نهایت به پرخوری، اضافه وزن ،چاقی، از دست دادن تناسب اندام، پایین آمدن اعتماد به نفس، احساس گناه و... منتهی می شود. حالا سوال اصلی اینجاست که چطور می توان این گرسنگی کاذب ناشی از فراز و فرودهای احساسی را از گرسنگی واقعی و فیزیولوژیک تشخیص داد و با آن مقابله کرد؟
 

تفاوت گرسنگی احساسی و واقعی

1- گرسنگی احساسی ناگهانی و بدون مقدمه به وجود می آید. در حالی که گرسنگی واقعی تدریجی بوده و به مرور شدت پیدا می کند. در شرایطی که گرسنگی تان واقع باشد، این نیاز احساس فوری برای غذا خوردن به وجود نمی آورد. در حالی که گرسنگی کاذب شما را تحت فشار قرار می دهد تا فورا غذا بخورید و برای غذا خوردن لحظه ای به شما امان نمی دهد.

2- گرسنگی احساسی با میل به خودرن غذاها و خوراکی های به اصطلاح آرامش بخش همراه است. در حالی که اگر واقعا گرسنه باشید، فرقی نمی کند که چه غذایی می خورید. یا در این وضعیت دنبال یک غذای خاص نمی گردید. گرسنگی احساسی میل شدیدی برای خوردن غذاها و خوراکی های شرین و چرب به وجود می آورد و به همین خاطر هم هست که برای خیلی از افرادی که موقع عصبانیت سراغ غذا می روند شیرینی، شکلات، کیک و... اولین انتخاب است.

3- وقتی گرسنگی کاذب سراغتان می آید، درست فکر کردن را از شما می گیرد. درواقع وقتی احساساتتان بر شما غلبه کرده است و شما را به سمت یخچال می فرستد، بدون این که فکر کنید یا قبل از اینکه به خودتان بیایید، متوجه می شوید یک جعبه شیرینی خوردهاید و حتی از خوردنش لذتی هم نبرده اید. در حالی که اگر گرسنگی تان واقعی باشد شما کاملا نسبت به آن چیزی که می خورید آگاهی دارید و کنترل مقدار غذایی که می خورید دست عقلتان است نه احساستان.

4- وقتی دچار گرسنگی احساسی هستید، حتی با خوردن حجم زیاد غذا هم احساس گرسنگی تان ارضا نمی شود و همچنان چشمتان دنبال غذاست. در این شرایط  آن قدر می خورید و سمی خورید که معده تان به طرز وحشتناکی پر شده و دیگر جایی برای فروبردن یک لقمه هم ندارید.
 
در این شرایط از غذاخوردن دست می کشید اما نه به این دلیل که دیگر گرسنه نیستید، بلکه به این خاطر که شکمتان علائم هشداردهنده ای صادر می کند که نشان می دهد دیگر جایی برای غذاخوردن باقی نمانده است. در حالی که گرسنگی واقعی با پر شدن نسبتی معده از بین می رود و شما کاملا احساس سیری و رضایت می کنید.

5- گرسنگی واقعی با علائم فیزیکی همراه است اما گرسنگی کاذب فقط یک احساس است در شرایطی که گرسنگی واقعتی ممکن است صدای قار و قور کردن شکمتان را بشنوید یا مثلا احساس کنید دلتان ضعف می رود، اما وقتی میلتان به غذا خوردن ناشی از یک حمله احساسی باشد، فقط احساس گرسنگی می کنید و هیچ علامت خاصی ندارید جز اینکه ممکن است به دلیل این احساس دچار خجالت یا احساس گناه شوید یا خودتان را سرزنش کنید که چرا این قدر پرخور هستید.

چرا پرخوری احساسی؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند شما را در دام گرسنگی کاذب و غذا خوردن احساسی بیندازد و این مسئله اصلا به این معنی نیست که شما آدمی پرخور هستید. متخصصان تغذیه معتقدند که پنج علت مهم برای پرخوری احساسی وجود دارد.

1- استرس طولانی مدت: استرس امتحان یا تصادف، یا مشاجره با همسر و... که خیلی طول نمی کشد یا مقطعی است. تاثیر چندانی بر احساسی غذاخوردن ندارد اما وقتی این استرس ها طولانی می شود، به مرور سطح هورمون کورتیزول (Cortisole) که یکی از مهم ترین هورمون های استرس بدن است بالا می رود و بدن به افزایش آن عادت می کند.
 
در نتیجه کم کم احساس می کنید که علاقه عجیب و غریبی به غذاهای شور یا چرب پیدا کرده اید یا مدام دلتان برای خوردن یک تکه شرینی، یک قاشق مربا و... ضعف می رود. هر چقدر هم استرس هایتان بیشتر شود، این احساس هم شدید تر می شود و کمتر می توانید جلوی گرسنگی کاذبتان را بگیرید.

2- احساسات سرکوب شده: ممکن است به دلیلی غمگین یا ترسیدهب اشد. اما نتوانید از این احساس با کسی حرف بزنید. یا آن را آن طور که باید و شاید نشان بدهید. در این صورت بدنتان به عنوان یک مکانیسم طبیعی شما را به سمت میز غذا یا بخچال یا کابینت های آشپزخانه یا قفسه های رنگارنگ فروشگاه ها هل می دهد تا با خوردن، این احساسات سرکوب شده را آرام کنید.

3- بی حوصلگی: خیلی از افرادی که به متخصص تغذیه مراجعه و از زیاد غذا خوردن و بی دلیل غذا خوردن و... شکایت می کنند. دچار احساس پوچی و کسالت هستند و خودشان می گویند. هر وقتی بی حوصله هستند یا کاری برای انجام دادن ندارند، سراغ غذا می روند تا به این ترتیب هم دست و دهنشان را مشغول نگه دارند و هم مغزشان را

4- عادت: تصور کنید که در دوران کودکی هر وقت قرار بوده به شما جایزه بدهند، یک تکه شکلات، یک بسته چیپس یا یک بستنی قیفی دستتان می دادند تا خوشحال و راضی شیود. پس طبیعی است که با این کار عادت تغذیه  سالم را در شما از بین برده و باعث شده اند به غذا به عنوان منبعی برای  احساسات خوب و شادی آور و آرامش بخش فکر کنید. این عادت فقط از دوران کودکی تا بزرگسالی باقی مانده و شما را به سمت غذاخوردن احساسی سوق می دهد.

5- همرنگ شدن با دیگران: این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که می گوید  «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو»؟ این دقیقا یکی از علت های غذاخوردن افراطی است که باعث می شود فرد بدون اینکه واقعا گرسنه باشد، پشت میز یا سر سفره بنشیند و با دیگران همراهی کند. گاهی اوقات این کار استرس حضور در آن جمع را از بین می برد و گاهی وقت ها هم صرف نگاه کردن به افرادی که با اشتها غذا می خورند مبل به خوردن را در شما تقویت می کند.
 

6 گام برای از بین بردن گرسنگی کاذب

1- برای خودتان مقیاس گرسنگی درست کنید

اگر سال هاست که برای کسب آرامش به غذا پناه برده اید خیلی سخت است که بتوانید گرسنگی واقعی را از احساسات دیگری مانند خستگی، غم یا بی حوصلگی تشخیص دهید. برای اینکه بتوانید خودتان را به این کار عادت دهید باید مقیاسی برای اندازه گیری احساس گرسنگی درست کنید که 10 درجه داشته باشد.

با خودتان قرار بگذارید که تا وقتی احساستان به درجه پنج یا هفت نرسیده سراغ یخچال نروید. این راهکاری است که دکتر «کریستین کرک پاتریک» (Krikpatrik Kristin) از موسسه تحقیقات تغذیه و سلامت کلیولند پیشنهاد می دهد و تاکید می کند که این مقیاس را درست مثل دماسنج روی یخچال، روی دیوار محل کار و در ماشینتان نصب کنید تا نگذارد احساساتتان بر شما غلبه کند.

2- حواس پرتی غذا نخورید

غذاخوردن یک عادت سالم و راهی طبیعی برای پاسخ دادن به نیازهای بدن است. ولی به راحتی آب خوردن می تواند تبدیل به یک عادت بسیار ناسالم شود. این اتفاق در شرایطی می افتد که شما بدون توجه به چیزی که توی دهانتان می گذارید غذا می خورید و توجهی به مقدار خوراکی های توی بشقاب و نوع آن ندارید.

محققان دانشگاه لیورپول انگلستان متوجه شده اند افرادی که موقع غذاخوردن تلویزیون تماشا کرده، یا با تلفن همراهشان صحبت می کنند 50 درصد بیشتر از کسانی غذا می خورند که فقط روی بشقابشان متمرکز هستند. پس یعنی وقتی تنها هستید خودتان را ملزم به نشست پشت میز غذا کرده تلویزیون یا رایانه شخصی تان را خاموش کنید و همه حواستان را متوجه غذایی کنید که مشغول خوردنش هستید.

3- متعادل غذا بخورید

بگذارید با هم صادق باشیم، وقتی از شدت گرسنگی چشمتان سیاهی می رود، خیلی سخت است که بتوانید منطقی باشید و انتخاب های صحیح غذایی را در نظر بگیرید اما اگر درست و متعادل طی سه وعده غذا بخورید احتمال کمتری وجود دارد که در طول روز گرسنه شوید و احتمال خیلی کمتری وجود دارد که خودتان را برای خریدن یک اسنک چرب شور یا شیرین به سوپر مارکت برسانید.

یکی از دلایلی هوس چنین خوراکی هایی به سرتان می زند این است که در وعده قبل به اندازه کافی پروتیین مصرف نکردید. یادتان باشد پروتیین بسیار سیرکننده است. مقدار کم چربی های سالم، پیام سیری و لذت از غذات خوردن را به مغز می فرستد و وجود فیبر در غذا، قند خون را برای مدت طولانی تری تظنیم می کند. پس اگر می خواهید قبل از ناهار درگیر غذاخوردن احساسی نشوید، روزتان را با خوردن تخم مرغ، میوه و کره بادام زمینی و... شروع کنید.

4- به خودتان 10 دقیقه زمان بدهید

اگر آن قدر به خودتان اطمینان ندارید که بتوانید جلوی گرسنگی کاذبتان را بگیرید، از یک زمان سنج استفاده کنید و قبل از ایکه دستتان را به سمت غذا فرار کنید، 10 دقیقه به خودتان زمان بدهید. البته شرط اینکه این روش جواب بدهد، این است که در این مدت به غذا فکر نکنید و خودتان را مشغول کار دیگری کنید؛ مثلا ایمیل هایتان را چک کنید.
 
لباس های شسته شده را پهن کنید یا روزنامه بخوانید. اگر بعد از 10 دقیقه همچنان گرسنه بودید و دلتان می خواست غذا بخورید، می توانید این کار را بکنید. در ضمن فراموش نکنید که برای کشیدن بشقاب دوم غذا 30 دقیقه به خودتان زمان بدهید تا مغزتان فرصت کافی برای درک احساس سیری داشته باشد.
 

5- غذایی را که می خورید در یک دفترچه ثبت کنید

با اینکه این توصیه خیلی جدید نیست اما کاملا موثر است و به خصوص برای خانم هایی کاربرد دارد که می خواهند وزن کم کنند اما به شدت درگیر غذاخوردن احساسی هستند. نتایج مطالعاتی که درمجله «طب پیشگیری» (medical prevention) منتشر شده نشان می دهد خانم هایی که هر روز مقدار و نوع  غذای مصرفی شان را ثبت می کنند دو برابر بیشتر از کسانی وزن کم می کنند که چنین عادتی ندارند.
 
در واقع تحقیقات نشان داده که این دفترچه قرار نیست فقط جایی برای ثبت غذای مصرفی باشد بلکه به شما کمک می کند تا کنتر احساساتتان را هم به دست بگیرید. بنابراین فقط حجم غذای مصرفی تان را یادداشت نکنید و در عوض احساسی را هم که موقع غذاخوردن داشتید یادداشت کنید.

وقتی در محل کارتان می بینید که زمان تحویل پروژه که می شود مصرف شیرینی تان هم خیلی بالا می رود دفعه بعد کشوهای میزتان را از هر چه شیرینی است خالی می کنید و در عوض یک عدد سیب یا چند عدد آلو دم دست می گذارید.

6- غذاهای محرک را دم دست نگذارید

اگر وقتی چیپس یا کیک پنیر می بینید آب از لب و لوچه تان راه می افتد و صبر و قرارتان را از دست می دهید، بهتر است این خوراکی ها را از دسترس و جلوی چشمتان دور کنید. یادتان باشد شما هوس آن چیزهایی را می کنید که دائما در معرض دید یا در دسترستان هستند یا به راحتی در منزل پیدا می شوند. پس خوراکی های محرک را ز جلوی دستتان بردارید. آنها را در بالاترین کابینت ها بچسبید یا اصلا در منزل نگه ندارید.

جالب است بدانید که در پژوهش محققان دانشگاه «کورنل» (Cornel) مشخص شده افرادی که روی میز کارشان شکلات و شیرینی نگه می دارند، دو برابر بیشتر از دیگران از این خوراکی ها استفاده می کنند. پس به اصطلاح قدیمی «دوری و دوستی» پایبند باشید و نگذارید خوراکی های محرک دائما جلوی چشمتان راه بروند. در ضمن یکی از بدترین عادت ها در افرادی که دچار مشکل غذاخوردن احساسی هستند این است که با شکم گرسنه به خرید می روند.


:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
با توجه به اینکه فلفل سیاه در مقایسه با سایر انواع آن مزاجش گرم تر و قویتر است و حرارت زیادی تولید می کند، نباید دائم و روزمره استفاده شود. چون وقتی حرارت در بدن زیاد باشد رطوبت کم می شود و بدن رو به خشکی می رود، پس کسانی که زیاد فلفل می خوردند به تدریج بدن های چروکیده و لاغر پیدا می کنند.



با توجه به اینکه فلفل سیاه در مقایسه با سایر انواع آن مزاجش گرم تر و قویتر است و حرارت زیادی تولید می کند، نباید دائم و روزمره استفاده شود. چون وقتی حرارت در بدن زیاد باشد رطوبت کم می شود و بدن رو به خشکی می رود، پس کسانی که زیاد فلفل می خوردند به تدریج بدن های چروکیده و لاغر پیدا می کنند.
به گفته یک پزشک و متخصص فیزیولوژی، کسانی که دچار سردی معده و کبد با نشانه ضعف در هضم، رفلاکس و نفخ هستند، می‌توانند به غذایشان فلفل سیاه اضافه کنند اما چون این ادویه، درجه گرمی بالایی دارد نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

دکتر سید مهدی میرغضنفری، با اشاره به اینکه فلفل باعث گرم شدن معده، کبد و اعضا می شود افزود: می توان به غذاهایی که سرد و نفاخ هستند فلفل اضافه کرد تا از سردی و مضرات آنها کاسته شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فلفل سیاه در مقایسه با سایر انواع آن مزاجش گرم تر و قویتر است و حرارت زیادی تولید می کند، نباید دائم و روزمره استفاده شود. چون وقتی حرارت در بدن زیاد باشد رطوبت کم می شود و بدن رو به خشکی می رود، پس کسانی که زیاد فلفل می خوردند به تدریج بدن های چروکیده و لاغر پیدا می کنند.

این متخصص با تاکید بر اینکه برای دوری از مضرات برخی از ادویه‌ها باید اصولی را رعایت کنیم تصریح کرد: طبق قاعده، ادویه ای که به غذا زده می شود باید متناسب با مزاج غذا و مصلح آن باشد و ترجیحا نباید برای یک غذا از چند جور ادویه استفاده کنیم. مثلاً اگر مزاج غذا گرم باشد همچون اغلب سرخ کردنی ها یا کباب گوشت قرمز، نباید همراه با اینها، ادویه های گرم مثل فلفل استفاده شود چون حرارت غذا بالاتر رفته و در بدن اخلاط و مواد سوخته و سمی و صفرای غیرطبیعی تولید می کند و منجر به عوارض کوتاه مدت نظیر داغی بدن، جوش، کهیر، سوزش ادرار، خارش پوست و... در بلندمدت نیز سبب بروز لک های پوستی، التهاب، زخم های گوارشی و حتی سرطان می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به مفید بودن مصرف فلفل سیاه به صورت معتدل، و متناسب با غذا، فصل و اقلیم گفت: این ماده خاصیت خشک کنندگی، تحلیل مواد و اخلاط زائد و غلیظ دارد و با همین مکانیزم می تواند موجب خوشبو شدن بدن و پاکسازی اعضا و جوارح شود. همچنین با دفع رطوبت های زائد مغز و تحریک نسبی آن، باعث تقویت حافظه و افزایش توجه و گیرایی مطالب و کاهش منگی می شود و برای برخی انواع فلج و سستی ها که ریشه مغزی دارند هم مفید است.

او افزود: فلفل برای رفع سرفه ناشی از سردی و تنگی نفس بسیار مفید است و کسانی که در سیستم ریوی بلغم زائد دارند می توانند از فلفل بهره مند شوند. نیاز به تاکید نیست که برای رسیدن به این خواص، باید به طور معقول و منطقی از این دارو استفاده کرد و نه سرخود و در مقادیر زیاد که قطعا بسیار مضر خواهد بود.

به گفته این پژو هشگر طب سنتی، فلفل مسکن درد است و روغن گیاهی حاوی آن نیز همین خاصیت را دارد و معمولا به صورت موضعی برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل که ناشی از سردی و اسپاسم باشند مفید است.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
سکته مغزی، دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود و امروزه به یک بیماری شایع تبدیل شده است که در هر سال بیش از 17 میلیون نفر به آن دچار می‌شوند و از این تعداد، حدود 6 میلیون نفر می‌میرند و 5 میلیون دچار درجاتی از ناتوانی می‌شوند.
در تقویم سلامت، ۲۹ اکتبر (برابر با 8 آبان)، روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است. هدف این روز، تاکید بر میزان چشمگیر ابتلا به سکته مغزی، افزایش آگاهی درباره پیشگیری و درمان این عارضه و اطمینان از مراقبت بهتر و حمایت از نجات‌یافتگان است.
 
سازمان‌هایی از سراسر جهان در روز جهانی سکته مغزی، برنامه‌هایی برای اهمیت دادن به آموزش، آزمایش و بهبود آثار مخرب این عارضه ترتیب می‌دهند. سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) از سال ۲۰۰۶ میلادی، این رویداد سالانه را آغاز کرده است.
 
این سازمان در سال ۲۰۱۰ میلادی، سکته مغزی را یک وضعیت اضطراری سلامت عمومی اعلام کرد. اکنون سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) کمپینی دارد که در طول سال به‌ عنوان رابطی به منظور پشتیبانی و حمایت از قدم‌ها و پیشرفت‌هایی که در روز جهانی سکته مغزی شده است، خدمات ارائه می‌کند.
 
سکته مغزی، دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود و امروزه به یک بیماری شایع تبدیل شده است که در هر سال بیش از 17 میلیون نفر به آن دچار می‌شوند و از این تعداد، حدود 6 میلیون نفر می‌میرند و 5 میلیون دچار درجاتی از ناتوانی می‌شوند.
 
در هر ثانیه، یک نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شود؛ در هر 6 ثانیه، یک نفر بر اثر سکته مغزی می‌میرد و در هر 6 ثانیه، کیفیت زندگی یک نفر برای همیشه تغییر خواهد کرد و از نظر جسمی ناتوان خواهد شد. آمارهای رسمی حاکی از آن است که سکته مغزی در سراسر جهان بیشتر از ایدز، سل و مالاریا قربانی می‌گیرد و این عارضه یکی از علل اصلی ناتوانی بلندمدت و اصلی‌ترین دلیل قابل‌پیشگیری ناتوانی است. شعار روز جهانی سکته مغزی ۲۰۱۶، این است: «با حقیقت مواجه شوید: سکته مغزی قابل‌درمان است!»
 

3 نوع سکته مغزی

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان سکته‌های مغزی را به سه گروه تقسیم کرد:

1) سکته مغزی ایسکمیک: حدود ۸۷ درصد از تمام موارد مربوط به سکته مغزی ایسکمیک است. این عارضه در نتیجه انسداد عروق خونی به وسیله لخته‌ها و عدم خونرسانی ایجاد می‌شود. زمینه این نوع از انسداد، ایجاد رسوب چربی در پوشش دیواره‌های رگ است که تصلب شرایین نامیده می‌شود.

2) سکته مغزی هموراژیک: سکته هموراژیک مسوول حدود ۱۳ درصد از موارد سکته مغزی است. این عارضه از پارگی در یک رگ شکننده و خونریزی در مغز ناشی می‌شود. خون تجمع می‌یابد و بافت مغز اطراف را فشرده می‌کند. انواع آن شامل خونریزی داخل مغزی و خونریزی زیر عنکبوتیه است.

3) حمله ایسکمیک گذرا (TIA): این عارضه اغلب با نام «سکته مغزی کوچک» یا «سکته مغزی هشداردهنده» شناخته می‌شود؛ هشداری که باید آن را بسیار جدی گرفت. TIA به وسیله لخته ایجاد می‌شود. تنها تفاوت سکته مغزی و حمله ایسکمیک گذرا، انسداد موقت آن است. در این حمله علائم به سرعت ایجاد می‌شوند و زمان نسبتا کوتاهی طول می‌کشند. بیشتر این سکته‌ها کمتر از 5 دقیقه و به‌طور متوسط حدود 1 دقیقه طول می‌کشند. هنگامی که حمله ایسکمیک گذرا به پایان می‌رسد، معمولا موجب صدمه دائمی به مغز نمی‌شود.

4 پایه معاینه سکته‌ مغزی

اگر فکر می‌کنید شاید کسی دچار سکته مغزی شده باشد، این بررسی سریع را انجام دهید:

• صورت: آیا یک طرف صورت افتادگی دارد؟ آیا فرد می‌تواند لبخند بزند یا دهان او افتاده است؟

• دست‌ها: هر 2 دست را بالا ببرید. آیا یک ‌طرف ضعیف است؟ آیا فرد می‌تواند هر 2 دست را بالا ببرد؟

• گفتار: آیا فرد قادر به صحبت کردن است؟ آیا کلمات منقطع یا نامفهوم است؟

• زمان: سریع عمل کنید و فورا با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

اگر پاسخ شما به هر یک از این پرسش‌ها «بله» است، سریع عمل کنید و بلافاصله برای کمک پزشکی با اورژانس تماس بگیرید. فراموش نکنید ۳ تا 5/4 ساعت اولیه بعد از شروع علایم، زمان طلایی برای کاهش عوارض سکته مغزی است.

6 علامت سکته مغزی

مهم‌ترین علایم سکته مغزی عبارتند از ظهور ناگهانی موارد زیر:

• بی‌حسی یا ضعف در پا، بازو و صورت به‌ویژه در یک سمت بدن؛

• سردرگمی، مشکل تکلم یا درک؛

• مشکل بینایی در 1 یا هر 2 چشم؛

• مشکل در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل و هماهنگی و

• سردرد شدید بدون علت شناخته‌شده.

• سکته مغزی در کودکان علایم جداگانه‌ای نیز دارد. تظاهرات مشترک سکته مغزی، ضعف صورت، بازو و پا همراه با دشواری در صحبت کردن یا درک است. اغلب تشخیص زودهنگام سکته مغزی در کودکان دشوار است زیرا ممکن است فقط به صورت تحریک‌پذیری کودک ظاهر شود.

3 نکته درباره سکته مغزی در کودکان

• در کودکان، هر 2 نوع سکته مغزی به یک اندازه معمول است.

• سکته مغزی در کودکان به سختی قابل‌تشخیص است. برخی از کودکان حتی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. تشنج در نوزادان تا ۲۸ روز، علامت شایع سکته است. کودکان از ۲۸ روز تا ۱۸ سال ممکن است دچار ضعف یا فلج در یک طرف از بدن، افتادگی صورت، مشکلات گفتاری و سردرد شوند. این علائم اغلب با سکته مغزی ایسکمیک در ارتباط است.

• علائم سکته مغزی خونریزی‌دهنده می‌تواند استفراغ، تشنج و سردرد گاه‌به‌گاه باشد. در برخی کودکان، سکته مغزی برای اولین بار زمانی تشخیص داده می‌شود که خود را با مشکلات یادگیری و رشد نشان می‌دهد.
 
2 نکته درباره درمان سکته مغزی

• درمان‌هایی که از سکته مغزی جلوگیری می‌کنند، شامل داروهای کاهنده فشار خون و کلسترول، درمان ضدپلاکت، ضدانعقاد برای فیبریلاسیون دهلیزی، جراحی یا استنت‌گذاری برای بیماران دارای تنگی شدید شریان کاروتید است.

• بسیاری از درمان‌ها، به‌خصوص درمان با حل‌کننده‌های لخته خون (ترومبولیتیک)، احتمال بهبود نتایج سکته مغزی را بسیار افزایش داده، البته در صورتی که پس از شروع علائم در اسرع وقت مصرف شوند.
 
 
10 عامل خطرساز سکته مغزی

• سکته مغزی قبلی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA): به‌عنوان سکته مغزی کوچک نیز شناخته می‌شود.

• فشار خون بالا: شایع‌ترین عامل خطر قابل‌درمان در سکته مغزی است.

• کلسترول بالا: ماده‌ای موم‌مانند که کبد آن را می‌سازد یا در غذاهای خاصی موجود است. کلسترول اضافی می‌تواند در سرخرگ‌های مغزی ساخته شود. این ماده باعث تنگی عروق، سکته مغزی و مشکلات دیگری می‌شود.

• بیماری‌های قلبی: ساخته‌شدن پلاک در شریان‌ها می‌تواند به انسداد جریان خون و اکسیژن به مغز منجر شود. بیماری‌های دیگر از قبیل فیبریلاسیون دهلیزی، نقص‌های دریچه قلب، ضربان قلب نامنظم و بزرگی حفره‌های قلب نیز می‌تواند سبب لخته شدن خون شود.

• دیابت: می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را در نتیجه افزایش قند خون، بالا ببرد.

• کم‌خونی سلول داسی‌شکل: یک اختلال خونی مرتبط با سکته مغزی ایسکمیک است. اگر سلول‌های داسی‌شکل به رگ‌های خونی بچسبد و جریان خون به مغز را مسدود کند، می‌تواند منجر به سکته مغزی شود.

• ژنتیک و سابقه خانوادگی: عوامل خطر می‌توانند از طریق وراثت منتقل شوند و فرد را مستعد سکته مغزی کنند.

• سن: مهم‌ترین عامل ابتلا به سکته مغزی است. هرچه سن بالاتر باشد، احتمال سکته مغزی بیشتر است. احتمال سکته مغزی در افراد بالای ۵۵ سال، به ازای هر 10 سال افزایش می‌یابد.

• جنسیت: مرد بیش از زنان دچار سکته مغزی می‌شوند. با این حال، مرگ‌ومیر زنان بر اثر سکته مغزی بیشتر است.

• نژاد و قومیت: سیاهپوستان، اسپانیایی‌تبارها و سرخ‌پوستان نسبت به سفیدپوستان، بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

آمارها حاکی از آن است که 9 نفر از هر 10 نفر حداقل یکی از این عوامل خطر را دارند.

10 راه پیشگیری از سکته مغزی

• شناخت و مدیریت عوامل خطرساز: کنترل فشار خون، دیابت، کلسترول و قند خون.

• فعال بودن از نظر جسمانی: سعی کنید ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش ملایم انجام دهید. می‌توانید با روزانه ۱۰ دقیقه پیاده‌روی افزایشی شروع کنید و آن را به 3 قسمت ۱۰ دقیقه‌ای در روز برسانید.

• استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل: این رژیم باید دارای ۵ تا ۱۰ وعده میوه و سبزیجات در روز همراه با سدیم (نمک) کم و سرشار از پتاسیم باشد.

• رسیدن به وزن سالم و حفظ آن: کاهش دور کمر به کمتر از ۸۸ سانتی‌متر برای زنان و ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان.

• ترک سیگار: اگر سیگار می‌کشید، حتما آن را کنار بگذارید یا میزان مصرف را به حداقل‌ممکن برسانید.

• درمان سریع: حملات ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی کوتاه) باید سریع به درمان برسد و کنترل شود.

• درمان عارضه‌های خونی: مشکلات گردش خون مانند بیماری محیطی عروق، بیماری سلول داسی‌شکل یا کم‌خونی شدید را درمان کنید.

• کنترل فیبریلاسیون دهلیزی: از ضربان خود آگاه باشید و از پزشک درباره فیبریلاسیون دهلیزی بپرسید.

• مدیریت استرس: منبع استرس را شناسایی و آن را مدیریت کنید. برخی از اقدام‌های مفید عبارت‌اند از: تمرکز حواس، یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق.

• رژیم غذایی کم‌نمک: توصیه می‌شود برای کاهش خطر سکته مغزی، مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز کاهش یابد چون نمک فشار خون را بالا می‌برد و هرچه فشار خون بیشتر باشد، خطر سکته مغزی بالاتر است.بزرگسالان روزانه باید کمتر از ۵ گرم نمک و کودکان حتی کمتر مصرف کنند. بسیار مهم است که کودکان بیش ‌از حد نمک نخورند زیرا فشار خون ابتدا در دوران کودکی شروع به افزایش می‌کند.

5 نکته درباره اهمیت سکته مغزی در زنان

شعار کمپین جهانی سکته مغزی در سال ۲۰۱۵، «من زن هستم» بود؛ چون:

• حدود ۶۰ درصد از مرگ‌ومیر بر اثر سکته در زنان دیده می‌شود و احتمال فوت زنان نیز بیشتر از مردان است که بخشی از آن به این دلیل است که دیرتر در زندگی زنان اتفاق می‌افتد؛ یعنی هنگامی که خطرناک‌تر است.
• زنان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

• زنان نسبت به مردان کمتر احتمال دارد تحت مراقبت‌های حاد و توانبخشی قرار گیرند، در حالی ‌که اگر درمان شوند به اندازه مردان احتمال بهبود دارند.

• زنان بیشتر از مردان دچار فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم)، دیابت، افسردگی و چاقی می‌شوند که همگی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

• برخی از عوامل خطر سکته مغزی با زنان ارتباط دارد؛ مانند دیابت بارداری، اکلامپسی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، هورمون‌درمانی و تغییرات هورمونی که خطر سکته مغزی را در آنها افزایش می‌دهد.
 

4 توصیه اورژانسی

• همه علائم هشداردهنده در هر سکته مغزی‌ای ایجاد نمی‌شوند. علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید، حتی اگر آنها از بین بروند!

• زمان را بررسی کنید. چه زمانی اولین علامت هشدار آغاز شد؟ بعدا این سوال مهم از شما پرسیده می‌شود.

• اگر شما یک یا چند علامت از علائم سکته مغزی را که بیش از چند دقیقه طول کشیده، دارید، تاخیر نکنید و فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا از دست دادن زمان می‌تواند به از دست دادن مغز منجر شود.

• اگر با کسی که ممکن است علائم سکته مغزی داشته باشد، مواجه شدید، بلافاصله به اورژانس خبر دهید و بر اقدام سریع اصرار کنید.

4 عامل زمینه‌ساز سکته مغزی

• رژیم غذایی ناسالم: رژیمی که سرشار از چربی‌های ترانس، کلسترول و سدیم فراوان است و به افزایش خطر سکته مغزی می‌انجامد.

• فقدان فعالیت جسمانی: این عامل می‌تواند خطر عوامل دیگر که سبب سکته مغزی می‌شوند از جمله چاقی، فشار خون بالا، کلسترول و دیابت بالا را افزایش دهد.

• چاقی: چربی اضافی بدن با بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و افزایش سطح کلسترول بد ارتباط دارد که از عوامل خطر سکته مغزی هستند.

• تنباکو: این عامل، خطر سکته مغزی را با آسیب به قلب و عروق خونی و افزایش فشار خون بالا می‌برد.

۴ ماده غذایی ضدسکته مغزی

در میان مواد غذایی می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد که مصرف مرتب آنها می‌تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد:

• محصولات حاوی سویا: کاهش سطح کلسترول، نقش عمده‌ای در سلامت قلب ایفا می‌کند. مصرف سویا به پایین نگه‌داشتن کلسترول کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود روزانه ۱۵ گرم پروتئین سویا مصرف کنید.

• شکلات: یک مطالعه جدید نشان داده مصرف تا 2 قطعه (۱۰۰ گرم) شکلات شیری در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی کمک کند. پژوهشگران دریافتند مصرف متعادل شکلات احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد. نه‌تنها فلاونوییدها، بلکه ترکیبات دیگری که احتمالا مربوط به ترکیبات شیر مانند کلسیم و اسیدهای چرب هستند، این رابطه را توجیه می‌کنند.

• میوه و سبزی: مزایای مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت روشن است. چربی‌های اشباع در تمام میوه‌ها و سبزیجات کم است و آنها را به یک ابزار مهم برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی تبدیل می‌کند. خانم‌ها نباید بیش از ۲۰ گرم و آقایان بیش از ۳۰ گرم از چربی‌های اشباع استفاده کنند. همچنین انواع میوه و سبزی از فیبرهای محلولی تشکیل شده‌اند که کلسترول خون را پایین می‌آورند.

• ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب مانند ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D و B و سلنیوم هستند. همه این مواد مغذی از افراد در برابر سکته مغزی محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند مصرف ماهی‌های روغنی باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از ساخت چربی در شریان‌ها نیز می‌شود. محققان توصیه می‌کنند حداقل در هفته، 2 وعده ماهی که یک وعده از آنها چرب باشد، استفاده کنید.

2 درمان‌ پیشگیرانه سکته مغزی

اگر سکته مغزی ایسکمیک یا TIA را پشت سر گذاشته‌اید، این احتمال وجود دارد که پزشکتان داروهایی برای کاهش احتمال خطر بروز سکته مغزی دوباره توصیه کند که این داروها عبارت‌اند از:

• داروهای ضدپلاکت: پلاکت‌ها، سلول‌هایی در خون شما هستند که باعث لخته شدن خون می‌شوند. داروهای ضدپلاکت، باعث می‌شوند این سلول‌ها عملکرد لخته‌سازی خون را کمتر انجام دهند. شایع‌ترین و بیشترین داروی مورد استفاده ضدپلاکت، آسپیرین است.
 
پزشک می‌تواند برای تصمیم‌گیری دوز درست و مورد نیاز آسپیرین به شما کمک کند. اگر آسپیرین از بروز TIA یا سکته مغزی در شما جلوگیری نکند یا اگر نمی‌توانید آسپیرین مصرف کنید، این امکان وجود دارد که پزشکتان داروی ضدپلاکت دیگری مثل پلاویکس برایتان تجویز کند.

• داروهای ضدانعقاد خون: این داروها که شامل هپارین و وارفارین هستند، انعقاد خون را کاهش می‌دهند. هپارین سریع‌الاثر است و ممکن است در یک دوره کوتاه‌مدت در بیمارستان استفاده شود. وارفارین که اثر کندتری دارد، در مدت طولانی‌تری استفاده می‌شود.
 
وارفارین یک داروی رقیق‌کننده خون قوی است، بنابراین باید آن را دقیقا طبق دستور استفاده کرد و مراقب عوارض جانبی آن بود. این احتمال وجود دارد که پزشکتان در صورت ابتلا به برخی اختلالات مربوط به انعقاد خون یا ناهنجاری‌های عروقی، ریتم غیرطبیعی قلب یا سایر مشکلات قلبی، این داروها را برایتان تجویز کند. ممکن است سایر رقیق‌کننده‌های خون جدید، زمانی استفاده شوند که TIA یا سکته به علت ریتم غیرطبیعی قلبی ایجاد شده باشد.


:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
کنترل دیابت این بیماری خطرناک با سرعت می‌تازد، شاید شما هم گرفتارش هستید!



بیماری‌های غیرواگیر جای پای خود را در میان زندگی ایرانیان محکم کرده‌اند و انگار خیال رفتن ندارند؛ در این میان دیابت، با سرعت بالایی در جان مردم نفوذ می‌کند و هرروز بی‌صدا، قربانی می‌گیرد.
 
 
 
آخرین آمارها، از ابتلای حدود ۴.۵ تا پنج میلیون نفر از مردم کشور به دیابت خبر می‌دهند. در حالی که گفته می‌شود۴۰ درصد این افراد از بیماری خود خبر ندارند و در عین حال، میزان شیوع این بیماری به سرعت در حال افزایش است. با این سرعت رشد بیماری، تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.
 
 
 
وضعیت بیماری دیابت در دنیا نیز جالب نیست؛ چرا که اعلام شده است که حدود ۴۲۲ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند، به این ترتیب ۸.۸ درصد جمعیت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار هستند.
 
 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، میزان متوسط مصرف قند در کشور را روزانه ۶۵ گرم اعلام کرده که از متوسط جهانی بالاتر است.
 
 
 
وی همچنین گفته است کسانی که دیابت خود را دیر تشخیص می‌دهند، دچار اختلالات بینایی و کلیوی می‌شوند و ممکن است پای خود را از دست بدهند. این درحالیست که در هر ۲۰ ثانیه یک پا در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع می‌شود، در حالی که این موضوع با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.
 
 
 
۳۰۰۰میلیارد تومان در سال؛ هزینه درمان دیابت
 
متوسط هزینه بستری هر بیمار مبتلا به دیابت در بیمارستان‌های کشور، در سال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده است. بنابراین ابتلا به دیابت هر سال هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان هزینه تحمیل می‌کند. با احتساب هزینه‌های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت این رقم به سالیانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با این وجود برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند پروتکل درمانی برای این بیماری‌ها وجود ندارد و اگر هم باشد، اجرا نمی‌شود.
 
 
 
وزارت بهداشت چه می‌کند؟
 
وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی حوزه بهداشت و درمان، تاکنون چندین طرح پیشگیرانه در این حوزه تدوین کرده است. یکی از این اقدامات، سند ملی امنیت مواد غذایی برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور است و طی آن به صورت ملی و فرابخشی، تغذیه‌ای ترسیم شده است که بر پیشگیری و کنترل عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیر تمرکز دارد. این سند ملی، تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، دارای ۱۴ هدف اصلی است که کاهش ۳۰ درصدی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کنترل افزایش وزن و شیوع چاقی و نیز پیشگیری و کنترل دیابت از جمله اهداف آن است.
 
 
 
وزیر بهداشت، چندی پیش تلاش برای اصلاح استانداردهای۴۰ قلم مواد غذایی از جمله نمک، نان، پنیر، مواد غذایی کنسرو شده و غذاهای مختصر (اسنک‌ها) و نیز کاهش شکر از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش نرخ بیماری‌های غیرواگیر بویژه دیابت برشمرد.
 
 
 
وی همچنین طراحی برچسب‌های موادغذایی که میزان نمک، شکر، چربی و افزودنی‌های محصولات غذایی را بر روی محصول درج کرده است و همچنین امضای توافق نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از عرضه مواد غذایی ناسالم در بوفه مدارس را به عنوان دو اقدام دیگر برای کاهش بار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور معرفی کرد.
 
 
 
در این میان، می توان گفت که بهبود ساختار و خدمات نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در این دوره از وزارت بهداشت، یکی از راهکارهای اصلی برای اطلاع از آمار دقیق بیماران مبتلا به دیابت و ارائه آموزش و خدمات مشاوره‌ای در این زمینه است. گام اول در این شبکه، غربالگری بیماری دیابت، در کنار مواردی مانند فشار خون و کم کاری تیروئیدی نوزادی بود. این برنامه‌ در سراسر شبکه‌ بهداشتی و درمانی کشور اعم از روستایی و شهری اجرا می‌شود و می توان آن را بخشی از سند بیماری‌های غیرواگیر که از سال گذشته جزو اهداف بلند مدت وزارت بهداشت قرار گرفته، دانست.
 
 
 
ایراپن نیز یکی از سه برنامه این وزارتخانه برای کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است که در چهار شهر نقده، شهرضا، مراغه و بافق اجرا شده است و در صورت اجرای موفقیت‌آمیز آن، به سایر نقاط نیز گسترش پیدا می‌کند.
 
 
 
به گفته احمد کوشا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، پیش از اجرای این برنامه، تنها بیماریابی انجام می‌شد وارزیابی خطر آن مغفول مانده بود. در کنار این برنامه جامع، برنامه‌ای تحت عنوان "استپس" هر چند سال یک بار با هدف مراقبت از فاکتورهای خطر بیماری‌های غیرواگیر و بررسی روند شیوع آنها مانند چاقی و مصرف دخانیات و همچنین بیماری‌های غیرواگیرمثل دیابت اجرا می‌شود. با اجرای این برنامه می‌توان از تغییر در وضعیت سلامت مردم با خبر شد. این کار از طریق پرسشنامه، خونگیری و برخی آزمایشات انجام می‌شود تا روند بیماری‌ها مشخص شود.
 
 
 
سبک زندگی ناسالم، دلیل اصلی شیوع بیماری
 
زنگ خطر شیوع گسترده‌تر دیابت در کشور مدت‌ها است که به صدا درآمده و مسئولان این حوزه، بارها بر ضرورت پیشگیری از این بیماری مزمن تاکید کرده‌اند. طبق اعلام کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت، سبک زندگی مردم، اصلی‌ترین علت رشد ابتلا به این بیماری غیرواگیر است. اگر شیوه زندگی مردم اصلاح نشود در آینده نزدیک با حجم عظیمی از بیماران دیابتی در کشور مواجه می‌شویم. این در حالی است که دیابت باعث نابینایی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد، افزایش سکته‌های قلبی و مغزی و ناتوانی می‌شود که هزینه زیادی را نیز دربر می‌گیرد.
 
 
 
مصرف کالری سرانه مردم در طبقه مرفه‌تر جامعه روزانه ۳۵۰۰ کالری و در طبقات متوسط و پایین جامعه به ۲۵۰۰ کالری در روز می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی از انرژی مصرفی مردم بیشتر از نیازشان است. علاوه بر تغذیه، مساله عدم تحرک بدنی و ورزش نیز در بروز دیابت موثر است؛ میزان تحرک بدنی مردم ایران در مقایسه با سایر کشورها نشان می‌دهد که ما یکی از کم تحرک‌ترین کشورها در دنیا هستیم.
 
 
 
افزایش تحرک بدنی، متعادل نگه داشتن وزن، کاهش مصرف انرژی و کالری اضافی از طریق قندها شامل برنج، نان و شیرینی‌جات و چک کردن قند خون یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پرهزینه و پردردسر است. همچنین گفته می شود حداقل باید ۳۰ درصد از مصرف کالری مردم کاهش یابد و لازم است ورزش مستمر هفتگی در برنامه مردم قرار گیرد؛ به‌گونه‌ای که پنج روز در هفته و هر روز ۳۵ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنند.
 
 
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که هم‌اکنون ۱۰ درصد از جمعیت ایران دیابت دارند و در حال مصرف دارو هستند. همچنین ۲۵ درصد مردم کشور قند خون بالای ۱۰۰ دارند که مرحله قبل از دیابت محسوب می‌شود؛ یعنی اگر این افراد به روند کنونی زندگی خود ادامه دهند طی پنج تا ۱۰ سال آینده به دیابت مبتلا می‌شوند.
 
 
 
دیابت، با سرعت به کار خود ادامه می دهد، باید چاره‌ای کرد...
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1396 | نظرات ()