مديراني كه قادر به مصاحبه استخدامي نيستند
نوشته شده توسط : ali
عدم وجود چارچوب مشخص در جذب نيروي كار موجب اعمال سلايق شخصي شده تا حدي كه تصدي مشاغل با سوالات مصاحبه استخدامي كاملا متفاوت و براي كارجو غافلگيركننده است.

مساله اشتغال و بيكاري از بزرگترين معضلات و نيازهاي كشور در دوران فعلي محسوب مي‌شود. مجموعه سياستهاي اعمال شده براي ايجاد اشتغال توسط دولتها در دهه اخير كه جوانان بيشتري نسبت به گذشته به دنبال شغل مناسب هستند، كشور را با تقاضاي روزافزون در اين باره مواجه كرده و هم اكنون بر تعداد جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي كه پشت درهاي بازار كار منتظر ورود هستند، افزوده است.

خودنمايي ناتواني مهارتي
يكي از بزرگترين مشكلات و موانعي كه در مورد بالا بودن نرخ بيكاري جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي (حدود 30 درصد) وجود دارد عدم مهارت دانشجويان فارغ التحصيل دانشگاهي به دليل عدم فراگيري مهارتهاي تخصصي است كه خود به عنوان يك خلاء بزرگ در زمان ورود به بازار كار خود نمايي مي كند.

سرمايه دار هميشه مدير خوبي نيست

متاسفانه همانطور كه اگر فردي بخواهد در بخش ساخت بيمارستان سرمايه گذاري كند، لزوما توان جراحي و ويزيت بيماران را هم نخواهد داشت و در اين زمينه بايد از متخصصين امر استفاده شود، مديريت در بنگاه اقتصادي نيز نياز به مهارت، تخصص و طي سلسله مراتبي دارد كه حتما فرد مدير بايد آنها را طي كند.
وي در زمينه وجود سوء مديريت در بسياري از كارخانجات بخش خصوصي و دولتي، گفت: اينكه نياز باشد مديريت يك مجموعه علاوه بر تحصيلات آكادميك، تجربه هدايت مجموعه و قابليت راهبري داشته باشد هنوز در كشور احساس نشده است. البته مديران زيادي نيز هستند كه قابليتهاي فراواني در اداره امور دارند.

 

جستجوي آرزوهاي جوانان در آزمونهاي استخدامي
يك جوان فارغ التحصيل دانشگاهي كه در حال حاضر چند سال از اتمام تحصيلات دانشگاهي وي مي گذرد در زمينه مراحل سخت جستجو براي پيدا كردن شغل ، گفت: متاسفانه از زمان اتمام تحصيلاتم در مقطع كارشناسي در بسياري از آزمونهاي استخدامي مرتبط و غيرمرتبط با رشته تحصيلي ام شركت كرده ام و هر بار به اميد پذيرش در يكي از مراكز درخواست كننده نيرو به انتظار نتيجه نشستم.
نكته جالب در اظهارات جوان كارجو مربوط به بخشي از تلاشهاي وي مي شود كه پس از طي دو مرحله آزمون در تاييد نهايي وي توسط مديرعامل شركت خصوصي توليد مواد غذايي، اتفاق افتاد.

 

براي استخدام بايد طول و عرض مثلث را حساب كنيد!
جوان كارجو با ناراحتي گفت: روزي كه به من اعلام شد براي ديدن مديرعامل شركت در دفتر مركزي آن حاضر شوم، پس از حضور و تحمل حدود 3 ساعت انتظار پشت در اتاق مديرعامل شركت خصوصي، وي مرا به حضور پذيرفت و عليرغم اينكه از قبل به من اعلام شده بود كه در نظر است در بخش انبار مشغول به كار شوم وي از من سئوالاتي در مورد مثلت متساوي الاضلاع و محاسبه محيط و مساحت مربع و مستطيل پرسيد و از من خواست پس از ترسيم آنها محيط و مساحت مستطيل و مربع را نيز حساب كنم.

 

سئوال استخدامي: اگر سيلي بخوري چه كار مي كني؟
وي ادامه داد: من كه از رفتار مديرعامل شركت تعجب كرده بودم در انتظار ديگر سئوالات وي ماندم. سپس او گفت اگر من الان به تو يك سيلي بزنم تو چه كار مي كني؟ و من گفتم، هيچ كاري نمي توانم بكنم. مديرعامل ادامه داد، تو با 200 هزار تومان حقوقي كه من به تو خواهم پرداخت چطور زندگي خواهي كرد؟ من گفتم، 150 هزار تومان آن را هزينه اجاره يك منزل مسكوني در يكي از محله هاي پايين شهر مي كنم و با 50 هزار تومان ديگر به نحوي زندگي خود را سر خواهم كرد چون چاره اي جز اين ندارم.

 

مديريت سليقه اي
سپس جوان جوياي كار بيان داشت: مديرعامل شركت خصوصي پس از كلي تحقير من خطاب به دو تن از مديران ديگر شركت گفت: من چطور اين (جوان كارجو) را استخدام كنم و انبار3 ميليارد توماني را به او بسپارم وقتي نمي تواند محيط و مساحت مثلث را حساب كند. نكته جالب اينكه وي از دو مدير حاضر در اتاق خود خواست محيط و مساحت مثلت را به روش رياضي حساب كنند و آنها نيز نتوانستند. در خاتمه مديرعامل (پس از 5/1 ماه انتظار كارجو) گفت: اگر تو را بخواهم خودم تماس خواهم گرفت، درغيراين صورت كسي نمي تواند تو را اينجا استخدام كند.

 




:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: